2013. július 22., hétfő

Tofufasírt brokkolival, kelbimbóval és sok egyébbel

 
A tofu egy nagyon érdekes dolog. Azt bizonyára sokan tudjátok, hogy szójatejből készül, mégpedig úgy, hogy megaltatják a szójatejet és a visszamaradt túrót összepréselik. Talán ezért van, hogy natúron kicsit hasonlít az íze a tehéntúróéra, tehát ha megtörünk egyet és teszünk bele pirospaprikát, köményt, hagymát, esetleg kis növényi vajat - én nem szoktam -, akkor rendkívül hasonló lesz az íze, mint  a körözöttnek. Lehet hozzá tenni egy kis vegán majonézt, vagy egy kiskanál almaecetet, de nekem nem igazán hiányzik egyik sem. A tofu önmagában fémes, enyhén túrós ízét leszámítva kicsit jellegtelen termék, viszont rendkívüli módon átveszi a fűszerek, egyéb adalékok aromáját, ezért különösen alkalmas pácolásra, és mivel önmagában is elég nedvességet tartalmaz, összetörés mértéke szerint válhat darabossá, vagy akár masszává is.

Rendkívül gazdaglecitinben, fehérjében, rostanyagban, fitoösztrogénben, ásványi anyagokban, telített zsírsavakban, esszenciális aminosavakban.
Ellenben nem tartalmaz: koleszterint, tejfehérjét, tejcukrot, glutént, cukrot, sikért.

A varázslatos az benne, hogy ezerféleképpen elkészíthető, mert lehet belőle édesség vagy tojáspótlék, pácolás után hirtelen kisütve még az én húsevő édesanyám is elismerően csemegézi. Húspótló, fehérje,- és édesség pótló. Egyaránt felhasználható salátának, gyümölcsös tőrt túrónak, vagy akár rizses húsnak. Kevés ennyire sokoldalú ételt találsz a világon.Ázsiában teljesen hétköznapi dolog hús, hal mellé is.
Kis tömbökben lehet kapni, leggyakrabban natúr vagy füstölt ízben, de létezik többféle fűszeres változatban is. A Naszálytej termékeit például nagyobb bevásárlóközpontokban is beszerezhetitek. Bár megjegyzem a Püspökladányi Tescóban nincs, amit nem akartam elhinni. Úgy tűnik vidéken nincsenek vegetáriánusok...


De térjünk vissza a jelenlegi fasírtunkra, pontos súlyokat nem tudok mondani, csak körülbelül, ha valaki sütött fasírtot, az tudja, mi a kívánt állag. Nos, 300 grammos csomagot vettem tofuból, amit kisebb téglalapokra daraboltam, nagyjából ugyanennyit tett ki a brokkoli és a kelbimbó is egyben. Adtam hozzá egy fél kápia paprikát,  - bármelyik típus megfelel, sőt, akár ki is hagyható -, negyedbe vágott, normál méretű hagymát, egy nagy gerezd fokhagymát - tényleg hatalmas volt, vagy három gerezdet kitett -, füstölt sót - sima só is megteszi -, pirospaprikát, rózsaborsot összetörve és vegán ételízesítőt, ami csak annyit tesz, hogy darabolt, és szárított zöldségek kerültek bele, állományjavító és ízfokozó nélkül, plusz egy kis petrezselyem.
A turmix daraboló részébe tettem, és összepépesítettem. Aztán átkapartam egy tálba. Ezen a ponton két dolgot kell észben tartani, az első, hogy tojás nélkül készül, így szükség van valamire, ami összetartja, ezért tettem bele még kb. két evőkanál étkezési keményítőt, illetve, a zöldségek vizet is eresztenek, tehát került bele még két púpozott evőkanál durum liszt - a sima búzaliszt is teljesen megfelel. Ha esetleg úgy érzed, túl lágy még a massza, egyenlő arányban mehet bele liszt és étkezési keményítő. 
Tíz perc pihentetés után tenyérnyi pogácsákat formáztam belőle.


Jó, hát nem sikerült  tökéletesen egyformára, de nagyjából... Összesen 17 nagy pogácsát kaptam, amiket forró olajban megsütöttem - nem fogadtam bele zsemlemorzsába, de  ha valaki szeretné megteheti -, majd jó alaposan lecsöpögtettem és a tegnapról maradt rizsgombóccal, valamint avokádós jégsalátával ettem. 
Ha jók az arányok, akkor nem érzel ki belőle egy egyértelmű ízt, hanem egyszerre kapod az összeset. A salátával együtt igen érdekes ízrobbanás a szádban, amit csak élvezi lehet. Először a zöldségek jönnek, aztán a fűszereket, komolyan fura, de nyálcsorgató értelemben. 


Az ételfotózás külön szakma és a jelek szerint még nem sikerült  tökéletesen elsajátítanom, tehát be kell érnetek ennyivel.

Számomra a főzés a kreativitásról szól, ami részben kényszer is, hiszen szeretek változatosan étkezni, és ki kell találni, mit mivel lehet helyettesíteni. Épp ezért szörfölök a neten is, mert eszembe jut valami, de nem tudom, el lehet-e készíteni. Szóval rákeresek. És valószínűleg épp ezért nem tudok sütni sem, mert baromira nincs kedvem mindent pontosan kimérni, és csak azt tenni egy adott receptbe, ami le van írva. Folyton akad valami, amit kicserélnék, de gyanítom, minden nem lehet tökéletes...
  



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...