2013. augusztus 31., szombat

Körte-banán smoothie


Már többen jeleztétek, hogy nagyon örültök a smoothe receptjeimnek, mert a gyümölcsök kombinálásával meggyült a bajotok. Nem igazán vagyok nagy szaktekintély, én is más oldalakról, könyvekből művelődöm, de azért megosztom veletek a tapasztalataimat. Most csak a gyümölcsöket érintjük.
Miden gyümölcs lúgosító hatású, de csakis akkor, ha önmagukban fogyasztják őket. Gabonával keverve megterhelheti az ember szervezetét és savassá válhat, bár bevallom, ezzel nem annyira szoktam foglalkozni. Amíg nem érzem, hogy valami kényelmetlen lenne a számomra, eszemben sincs változtatni rajta, erre viszont jó példa az ananász. Nagyon szeretem, de reggelire soha nem eszem, mert észrevettem magamon, hogy felborítja az emésztésemet, és kellemetlenül érzem magam tőle. Azonban a gyümölcsök tekintetében is létezik egy alapvető keverési szabály, amiket a nyersiker oldal tökéletesen összeszedett, és természetesen igaz ez a gyümölcsturmixokra is.

Az egyik ilyen, hogy nem célszerű keverni háromféle gyümölcsöt, maradjunk inkább kettőnél, valamint a savas (grapefruit, narancs, citrom, lime, ananász, mandarin, clementin, kiwi, eper, gránátalma, paradicsom) és édes gyümölcsökre (banán, datolya, füge, muskotály szőlő, kaki szilva, papaya, szárított gyümölcsök) egyszerre érdekesen reagálhat a gyomrunk. A félsavas fajtákat (alma, körte, sárgabarack, nektarin, őszibarack, bogyós gyümölcsök, cherimoya, cseresznye, a legtöbb szőlő, mangó, szilva, licsi) azonban kombinálhatjuk mindkét csoporttal. Ezt azonban ki kell tapasztalni, mert ebben a receptben például található egy kis savas meglepetés is, és én speciel nagyon szeretem, nincs is problémám vele, igaz lehet ez azért is, mert tényleg kevés a savas gyümölcs benne. 
És ezzel eljutottunk a legfontosabb szabályig, figyeljétek a testeteket, mert az úgyis félreérthetetlenül jelzi, ha valami nem megfelelő a számára.
A különböző gyümölcsök fogyasztása között célszerű szünetet tartani, méghozzá legalább egy órát, ami nyilván egy turmix esetén nem lehetséges, ezért valóban fontos, hogy jobban ügyeljünk a kombinációkra.

Körte-banán smoothie hozzávalói:
- 2 nagy körte, vagy három közepes - félsavas;
- 2 banán - édes;
- 1 szelet citrom - a meglepi savas, elhagyható;
- és a náthaszezon közeledtére való tekintettel 1 darab gyömbér (3 mm vastag szelet lehetett).

A körtét megmostam, felnegyedeltem, kivágtam a magházat és a szárat, aztán beleszeleteltem a gépbe, akit zavar a héja, pucolja meg nyugodtan. A meghámozott banánokat csak úgy lazán a kezemmel tördeltem három darabra, majd rácsavartam a citrom levét, és a tetejére dobáltam a gyömbért. Annyi vízzel öntöttem fel, hogy a gyümölcskupac 3/4-éig legyen, majd összeturmixoltam. Eztán felöntöttem még vízzel, egy gyors keverés következett és mehetett pohárba. 
Gyönyörű halvány, pasztell sárga színe lett, alapvetően a körtét és a gyömbért éreztem benne, de határozottan édes ízű és szép habos a teteje. A higítás arányát nem írom le, mert ez is egy olyan dolog, amit ki kell tapasztalni. Van aki úgy szereti, hogy szinte harapni lehessen, én azt kedvelem, ha inkább iható az állaga, így majdnem mindig dupla vizet teszek bele, mint ahogy a legtöbb recept írja.

És ezzel elérkeztünk a másik sarkalatos pontig, a vízig. Sokakat zavar, hogy csupán vízzel hígítom a gyümölcsöket. Nos én tejet semmiképpen sem tennék bele, mivel nem része az étkezésemnek, és igazából ezt másnak sem ajánlom. Már ezzel megborulna az emésztés egyensúlya, nem lesz lúgosító hatású sem, és nehézzé is vallhat. Lehet használni viszont nyers vagy főtt magtejeket, gyógynövényteákat, bármilyen teát, aminek nincs koffein tartalma, vagy ha valaki ragaszkodik hozzá, akár még zöld teát is. Minden kombinációnak egyedi íze lesz a beletett folyadék szerint, így az azonosnak tartott kombinációk  is folyton változhatnak. 

A lényeg, hogy kísérletezzetek, figyeljetek a gyomrotokra, erősen fog tiltakozni, ha valamit nem szeret, és ne adjátok fel. Már egy pohár smoothie-val is többet tettetek magatokért, mint gondolnátok.

2 megjegyzés:

  1. A ma reggeli smoothie-mmal szerintem az összes szabályt sikerült megszegnem :D De legalább finom volt, és bajom se lett tőle :)
    Most este kipróbáltam az őszibarackos-sárgadinnyés receptedet, nagyon finom lett az is :)
    greka

    VálaszTörlés
  2. Rá se ránts! :D A legfontosabb, hogy finom legyen, jól érezd magad tőle, a többi nem gond. ;)
    Például a dinnyeféléket is magukban kéne enni, de szerintem a sárgadinnye őszibarackkal brutálisan finom. :D
    Örülök, hogy ízlett. :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...