2016. január 3., vasárnap

Rakott káposzta

A rakott káposzta semmiképpen sem azonos a rakott kellel, mert ezt az ételt savanyított, apró káposztából készítjük. Bevallom, én évekig nem is ismertem, aztán egy kolléganőm ezt hozta ebédre, én meg elámultam, hogy ilyen is van, és annyira bejött, hogy rendszeresen készítem. Igaz, némileg máshogy, mint ahogyan az eredeti recept szól.  
Hozzávalók:
- 1 kg savanyú káposzta;
- 30 dkg hajina;*
- 30 dkg okara;*
- 1 nagy fej hagyma;
- 2 nagy gerezd fokhagyma;
- 1 tk cayenne bors;
- 1 tk köménymag;
- 1 ek pirospaprika;
- 1 ek ételízesítő;*
- 2 ek repce olaj;
- 4 dl szójatejföl, vagy joghurt, + a tálaláshoz;
- só, bors.

A hajdinát megmosom, lecsöpögtetem. Közben egy evőkanál olajon megdinsztelem az apróra vágott hagymákat, hozzá adom a kétféle paprikát, köménymagot, és beleforgatom az okarát is. Azt követően mehet bele a hajdina, sózom, borsozom, és felöntöm annyi vízzel, hogy ellepje. Az ízek így összekeverednek, a hajdina pedig elkezd főni, de nem lesz kész, ez fontos, félkeményen kerül majd a káposztába.  

Egy jénai alját megkenem a maradék olajjal, ráterítem az apró káposzta felét - én most nem mostam át, mert nem volt sem vad savanyú, sem sós, de kóstoljatok meg felhasználás előtt, és ha szükséges, öblítsétek át -, a joghurtot kikeverem egy kis sóval, az ételízesítővel, és a felét ráöntöm. Ezután ráöntöm a tölteléket, majd a tetejére jön a második adag káposzta. Felöntöm annyi vízzel, hogy a felső szálak kilógjanak, és rákenem a joghurt másik felét. Lefedem és mehet a sütőbe. Mivel jénai, hidegbe, de olyan 200-220 fokon sütöttem.

Nos, hogy mikor van kész, az attól függ, mennyire puhán szeretitek a káposztát, de a hajdinának mindenképpen meg kell főnie. Ha majdnem nyersen kedvelitek, akkor a hajdina legyen roppanósan puha az összeállításkor, és csak kevés fizet adjatok hozzá, inkább piruljon, mint főljön. Én elpároltam róla az összes vizet, és utána is pirítottam még legalább fél óráig.  
A töltelék miatt egész magas lett, de ha nem így szeretitek, hát felezzétek az adagot. Érdemes kicsit fűszeresebbre keverni, mert a sülés közben keverednek az ízek, és ami sós volt előtt, lehet, sótlanná válik.  

*Hajdina helyett tökéletes a rizs, vagy akár a bulgur, nem mindenki szereti az ízét, de érdemes megpróbálni.
Okara a szójabab pép, ami szójatej készítése közben marad, mivel a joghurtot magam készítem, elég gyakran van a mélyhűtőmben, de ha nincs, akkor használhattok helyette tofut, szója granulátumot, szejtánt, és akár gombát is. 
Az ételízesítő egy olyan, minden adalékot nélkülöző termék, amiben csak apróra vágott zöldségfélék vannak, és semmi más.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...