2016. augusztus 29., hétfő

"Tojás" pörkölt, mert nem sikerülhet minden - napi menü #3

Ismét hétfő van, szinte hihetetlen, de megint eltelt egy újabb hét. Augusztus utolsó napjai több dolgot is az eszembe juttatnak: egyfelől vége a nyárnak, ami miatt némi szomorúságot érzek, bár őszintén remélem, meg nem kopogtat be hozzánk az ősz sem nyirkos lábain, és persze kezdődik az iskola is. Jómagam pedig szeretném még élvezni a késő nyár ízeit, amíg csak lehet.

Az általános vélekedéssel ellentétben nem smoothie-zom minden reggel. Jóllehet imádom, akadnak napok, amikor tartalmasabb ételre vágyom,  és olyan sok finom reggeli ötlet létezik, kár lenne leszűkíteni a lehetőségeimet. Ugyanakkor pedig a napi gyümölcs mennyiségem jelentős része reggel kerül a gyomromba, a cukor segít felpörögni. És igen, mostanában alig eszem zöld félét, tavasszal szinte csak azt ettem, most meg valahogy nem kívánom...


Reggeli és uzsonna:
Egy pohár zöldség-gyümölcs turmix
- 1 cékla;
- 1/5 lila káposzta;
- 1 sárgarépa;
- 3 nagy paradicsom;
- 2 nagy őszibarack;
- 1 alma.

Ez a tegnapi reggeli mennyisége, abból maradt egy pohárral, bár már nem igen számít élőnek, azért finom volt. A zöldségeket összevágtam, kevés vízzel összeturmixoltam, leszűrtem, majd hozzáadtam a barack-alma turmixot, méghozzá rostostól. 

Hajdina kása gyümölcsökkel
- 1/2 bögre Provega köles kása;
- 1/2 b szőlő;
- 1/2 őszibarack;
- 1/2 b áfonya;
- 1/4 b dió;
- 1 ek kókuszvaj.

A kásából 200 gramm 500 forint körül van - bioboltban, a gyártótól olcsóbb -, és meglehetősen sokáig elég. Mindig tartok itthon, mert sósan és édesen egyaránt szuper, ráadásul igen jó szolgálatot tesz akkor is, ha az ember lányának nincs kedve és/vagy ideje főzni. Létezik még rizs, hajdina és kukorica változatban, valamint ezek keverékében is. 
Annyi vele a dolog, hogy felöntöm 3/4 bögre forró vízzel, ha megsűrűsödött és langyos, rádobálok mindent - édesíteni nem szükséges, minden gyümölcs édes. Az őszibarack hatalmas volt, csak a felét adtam hozzá.

Sokkal tartalmasabb, mint a turmix, normál esetben nem tízóraiznék, de a hétfő reggelem éjszaka fél kettőkor kezdődött, négykor feladtam a reményt is, hogy visszaalszom, ezért ma kicsit hamarabb kezdtem mindent, tehát uzsonnára elropogtattam egy kis maroknyi diót. 

Ebéd:
Nokedli "tojáspörkölttel", csalamádéval

Az úgy kezdődött, hogy kipróbáltam a Szafi Free nokedli lisztkeveréket, és bár egy négytagú családnak lehet drága - mire megveszek hozzá mindent, amit kell, csak 2-3 forinttal jövök ki olcsóbban -, nekem meglehetősen sokáig elég egy csomag, ráadásul nagyon bejött az íze. Enyhén érződik a hajdina, amit nagyon szeretek, de nem tolakodó, az állaga pedig tökéletes - ezt nem mindig sikerül elérnem amikor magamnak keverem, de azért előbb-utóbb érkezem majd egy recepttel. Nos, elég az hozzá, hogy nokedlim már volt, és elkezdtem azon gondolkodni, mégis mit készítsek hozzá? Miután vasárnap megriadtam hajnali fél hatkor, hirtelen rájöttem, tojáspörköltet kívánok. Aha... tojás nélkül? Ez kihívás lesz. 

Hozzávalók a "tojáshoz":
- 1 bögre főtt csicseriborsó;
- 5 ek tápióka liszt;
- 1/4 tk kurkuma;
- 1/4 tk fokhagyma por;
- 1 ek hagyma;
- 1/2 tk fekete só - elhagyható, akkor sima só;
- bors.

Pörkölthöz:
- 1 fej hagyma;
- 1/4 paradicsom;
- 1/3 paprika
- pirospaprika;
- majoránna;
- só, bors.

A csicseriborsót megfőztem az itt ismertetett módon, majd 1/2 bögre (kb. 8 ek.) főzőlével és a hagymákkal összeturmixoltam - lehetőleg krémesnek és egyneműnek kell lennie, elvégre tojás sárgája lesz belőle. Hozzáadtam a kurkumát, sót, borsot és a tápióka lisztet. Alaposan elkevertem, egy elég sörű, nokedli szerű massza lett, amit szilikon forma aljába - esetleg vagy zsírpapíros tepsibe - öntöttem (olyan 5-8 mm vastagon), és előmelegített sütőben (kb. 200 fokon) megsütöttem. Időt sajnos nem néztem, de egynemű, szilárd korongok a cél. 

Ezután elkészítettem a pörkölt alapot, a hagymát néhány evőkanál vízzel feltettem párolódni - nagyon ritkán használok bármilyen zsiradékot, de ti nyugodtan piríthatjátok. Amikor üvegessé vált, beletettem a paradicsomot, paprikát, fűszereztem, öntöttem még hozzá másfél bögre vizet - ha valakit zavarnak a zöldség darabok, össze is turmixolhatja. A vizet folyamatosan pótoltam, amikor minden megpuhult, takarékra vettem, és a darabokra vágott "tojássárgákkal" összeforraltam. Fontos, ha tovább főzöd, szétmállik!

Bevallom, a recept még tökéletesítésre szorul, nem is egyértelműen tojás ízű, ennyi erővel csinálhattam volna sima csicseriborsó pörköltet is, de azért egész rendben volt. Azt hiszem, az ember nem kaphat meg mindent.

Uzsonna és vacsora:
Uzsonnára 1 1/2 hatalmas őszibarack , néhány szem szőlő összevágva

Vacsorára 2 kis szelet babkrémes melegszendvics, paradicsommal és uborkával.
- 1 b főtt fekete bab;
- kb. 1 1/2 dl víz;
- 1 ek dijoni mustár;
- 2 ek gm inaktív sörélesztőpehely;
- 1 ek hagyma; 
- pár csepp citromlé;
- só, bors, fokhagyma granulátum;
- sajtkrém.

Minden ment a turmixba, megkóstoltam, jó volt, ennyi. Ha túl híg lenne segíthettek rajta útifűmaghéjjal vagy chia maggal. 

Ami pedig nem volt rajta a képeken... Nos, egy vallomással kell kezdjem, ma bűnbe estem. Ami másnak az édesség, az nekem a sült krumpli. Olyan meghitt a kapcsolatunk, hogy ha lenne két karja, amivel átölelhetne, hát hozzámennék feleségül. Ez van! Fáradt voltam, és szükségem volt valami vigasztalásra.
A tojáspörköltet meg azért nem tulajdonítom kudarcnak, mert tulajdonképpen egészen finom volt, csak a fejemben máshogy állt össze. Majd legközelebb. Nálatok mi volt ma a menü?

Azt hiszem, most elmegyek aludni, mert bitang hosszú nap volt. Vagyis csak igen korán kezdődött...



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...