2016. szeptember 12., hétfő

Grillezett tofu, és olajmentes humusz - napi menü #5

A hét elejét még mindig szabadsággal töltöm, de mivel szerdától már dolgozom, némileg előre készültem. Például vasárnap megfőztem a nagyjából kéthavi csicseriborsó adagomat, és azt is végiggondoltam, mit fogok enni a héten. Szóval született hummus, pácoltam be tofut, készült néhány fasírt is, de sajnos a recept még nem tökéletes. A többit majd improvizálom.

Reggeli

Mediterrán smoothie
- 1 banán;
- 1/2 b ananász;
- 1/2 b mangó;
- 1/4 avokádó;
- 1 ek kesudió;
- 1 b víz.

Rém bonyolult minden, beledobtam a turmixba, hozzáadtam a vizet és bekapcsoltam a gombot. Elképesztő íz kombináció. Tudom, hogy sem a mangó, sem az ananász nem olcsó, de ahogy írtam tegnap, megfizethető áron kaptam egy kiló tisztított, felkockázott mangót. Ananászt pedig szinte minden hónapban egyszer veszek. 350-700 forint között van, attól függ, hova keveredek, de jól meg kell nézni, gyakran penészes az aljuk, és sajna pucolás után sok oda vész. Ha esetleg nem eszem meg 2-3 nap alatt, akkor lefagyasztom, és beledobálom smoothie-ba, ahogyan most is tettem.

Tízórai


Hummusz (olaj mentes)*, zöldségekkel, krékerrel
- 3 bögre főtt csicseriborsó;
- 1 citrom leve;
- 1 tk fokhagyma granulátum;
- kb 1 tk só;
- bors ízlés szerint;
- 4 ek szezámmag;
- víz, amennyit felvesz.

A szezámmagot kávédarálón egészen krémesre aprítottam, majd a csicseriborsóval, citromlével és fűszerekkel együtt turmixba pakoltam. Adtam hozzá nagyjából egy bögre vizet, de nem volt elég, így apránként adtam hozzá annyit, amennyivel krémesre lehetett keverni. Megkóstoltam, nem felejtve, hogy állás közben még változni fog az íze, majd egy jól záródó dobozba öntöttem az egészet és betettem a hűtőbe.

Aztán kivettem a krémből egy bögrényit, felvágtam egy hatalmas sárgarépát, gigantikus paprikát, adtam hozzá egy marok zöldség krékert, és jóízűen elropogtattam.

Ebéd

Grillezett tofu zöldséges főtt rizzsel és salátával
- 500 gr tofu;
- 1/2 tk só;
- 1 tk füstölt paprika;
- 1/2 citrom leve;
- 2 ek gm szójaszósz;
- 1 tk sriracha (vagy más csípős szósz);
- 1 tk fokhagyma granulátum;
- 1 tk köménymag (lehet őrölt is);
- zöldségleves alaplé nagyjából 1 bögre.

Még előző este a sót, paprikát, citromlevet, szójaszószt, srirachát, fokhagymát és köménymagot összekevertem, felöntöttem a zöldségalaplével, és beletettem a szeletekre vágott tofukat. Aztán lezártam az edényt, és másnapig hűtőbe tettem. A lényeg, hogy a páclé ellepje a tofukat, ha több alaplére van szükség, akkor minden fűszerből lehet még hozzáadni. 

Ma elkészítettem a rizst, apró kockákra vágtam egy sárgarépát, és az egy bögrényi brokkolit, meg egy fél bögre kukoricát adtam az egy bögre rizshez, sóztam, elkevertem, felöntöttem kicsit több mint kétszeres vízzel, miután felforrt, letakartam, és takarékon még 10-15 percig pároltam. Közben egy grillezésre alkalmas edényben a tofuk mind két oldalát megsütöttem, néha meglocsolva a pácléből.

Még korábban összevágtam a jégsalátát, és hozzá a paradicsomot, meglocsoltam egy fél narancs levével, és egy csipet sót adtam hozzá, más dolgom már nem is maradt, mint enni.
A holnapi ebédem is bőven megvan. Ha nem elég intenzív számotokra, nyugodtan duplázzátok a pácléhez adott fűszereket, vagy ízesítsetek utána. Ráadásul a páclétől sem kell megszabadulni. Még legalább egyszer felhasználható, én most belevágtam 30 dkg gombát, majd holnap megsütöm, de bepácolhattok vele egy újabb adag tofut, esetleg lefagyaszthatjátok így, ahogy van, későbbi felhasználásig. És az is lehet, csak annyi tofut süttök meg egyszerre, amennyit meg is esztek.

Uzsonna

A délutánt rohangálással töltöttem, mire hazaértem nagyon szomjas és éhes is voltam, a smoothi jó kompromisszumnak tűnt.

Uborka-paradicsom smoothie és szőlő 
- 1/2 kígyóuborka;
- 3 paradicsom;
- 6-8 bazsalikom levél;
- 2 ek lucernacsíra;
- 1/4-1/2 b víz.

Az uborkát megpucoltam, és a paradicsommal együtt kockára vágtam. Hozzá adtam a bazsalikomot, lucernacsírát, vizet és bekapcsoltam a gépet. Ízesíthetitek még fokhagymával, újhagymával, pár csepp citromlével, akár egy datolyával, hogy édesebb legyen. sőt, kerülhet bele egy kis só és bors is. Nem szép, ellenben finom, és hidegen tökéletes szomjoltó.
És utána még megettem egy fürt édes szőlőt. Hát nem imádni való az ősz ilyentájt?

Vacsora

Puffasztott rizsszelet humusszal, tök fasírttal**
- 3 szelet rizsszelet;
- 3 tökfasírt;
- 3 ek hummus;
- néhány csepp sriracha;
- 3 ek lucernacsíra;
- pirított napraforgó mag (fűszerekkel).***

A rizsszeletekre rákanalaztam egy-egy evőkanál humuszt, arra ültettem a tökfasírtokat, tetejére ment a lucernacsíra, megcsöpögtettem erős paprika szósszal - mostanában kívánom az erőset, fura... - és megszórtam pirított napraforgómaggal.

Ez volt nálam a hétfői menü? Nálatok?


* Ha krémesebbre, "olajosabb" krémre vágytok, fél avokádót javasolok az olaj helyett. A színe megváltozik ugyan, de az állaga valóban krémesebb, selymesebb lesz, azonban több vizet vesz fel.
**Kísérleti állapotban van. Hozom a receptet, ha olyan lesz, mint megálmodtam.
***Tipp: ízlés szerinti fűszerekkel száraz serpenyőben szoktam lepirítani 4-6 evőkanál napraforgómagot, aztán csak megszórok vele ezt és azt, amikor csak jól esik, mert sokáig eláll. Ezúttal só, bors és füstölt paprika tette ki a keveréket, de mivel olajat nem adtam hozzá, a fűszerek körülveszik ugyan, mégsem tapadnak rá. Én nem vagy csak minimális zsiradékot használok, így nálam szóba sem jöhet, viszont ezt titeket ne akadályozzon semmiben, ha olyan fél teáskanál olajjal pirítjátok - vagy pl. barbecue szósszal -, minden fűszer a szemekre ragad, intenzívebb és karakteresebb lesz.  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...